Студенту на замітку: Сільське господарство. Технічний сервіс машин
Винахідництво Економіка Аудит Бухгалтерський облік Економіка підприємства Соціальне забезпечення Історія економіки Контроль і ревізія Корпоративне управління Логістика Маркетинг Менеджмент Страхування Управління економікою Фінанси Цінні папери Екологія Етика. Естетика Інформаційні технології Історія Всесвітня історія Історія України Культурологія Культура, мистецтво, суспільство Культурне співробітництво Менеджмент в галузі культури Оперне, балетне мистецтво України Сучасна українська музика Українська книга Українське кіно Мистецтво Мовознавство Педагогіка Право Авторське право Адміністративне право Господарське право Екологічне право Інтелектуальна власність Конституційне право Кримінально-процесуальне право Кримінальне право Кримінологія, криміналістика Митне право Міжнародне право Правоохоронна діяльність Сімейне право Соціальне право Фінансове право Цивільне право Цивільне процесуальне право Політика. Державне управління Психологія Екстремальна психологія Загальна психологія Організаційна психологія Психологія конфлікта Психологія особистості Педагогічна психологія Психологія спілкування Психологія спорту Психологія творчості Юридична психологія Сільське господарство Філософія | 1548847 631.3(075.8) С 89 Сучак М.К. Технічний сервіс машин: навч.посібник.- Київ: Вид-во Ліра-К, 2017. Ремонтопридатність Жоден з показників безвідмовності й довговічності повністю не характеризує надійності відновлюваних об'єктів. Одна з основних вимог до машин - пристосованість їхньої конструкції до сервісних робіт, які здійснюються з метою підтримки й відновлення працездатності в процесі експлуатації. Комплекс робіт з підтримання працездатності машин становить ТО, а по відновленню працездатності й ресурсу — ремонт. Тому ремонтопридатність є основою сервісу машин, у той же час вона тісно пов'язана з іншими властивостями надійності машин. ТО являє собою комплекс робіт, спрямованих на підтримку справності або працездатності машини під час підготовки до її застосування або в процесі використання за призначенням, при зберіганні й транспортуванні. Ремонт - це комплекс робіт, спрямованих на підтримку й відновлення справності або працездатності й ресурсу машини або її складових частин. Розрізняють поточні, середні й капітальні ремонти. Поточний ремонт виконується в процесі експлуатації машини для забезпечення її працездатності й полягає в заміні або відновленні її певних частин та їхньому регулюванні. Середній ремонт виконується з метою відновлення основних частин машини шляхом їхньої заміни або відновленні працездатності до наступного планового середнього ремонту або капітального ремонту інших частин з наступним випробуванням машини на працездатність. Капітальний ремонт виконують з метою відновлення працездатності й повного або часткового відновлення ресурсу машин шляхом заміни або відновлення будь-яких її частин, включаючи базові, з наступним проведенням випробувань машини на працездатність. У практиці проектування й експлуатації різних об'єктів поряд з терміном «ремонтопридатність» застосовують терміни: - експлуатаційна технологічність; - технологічність при ТО; - технологічність при ремонтах; - технологічність при виконанні сервісних робіт. Під експлуатаційною технологічністю розуміють таку властивість конструкції, яка характеризує її пристосованість до робіт, виконуваних під час підготовки машин до використання, в процесі безпосереднього застосування й по закінченні використання. З визначень термінів «технологічність» і «ремонтопридатність» випливає, що обидва ці поняття містять одну й ту саму загальну для них властивість технологічності при ТО й ремонті. Однак використання терміна «експлуатаційна технологічність» і відповідних показників для загальної4 його оцінки має практичне значення, оскільки повніше характеризує експлуатаційні властивості машин. Під технологічністю машин при ТО розуміють таку властивість, яка виказує в них пристосованість до комплексу робіт, виконуваних задля підтримання працездатного стану в процесі застосування й зберігання. Основне призначення цих робіт: - підтримувати машини в технічно справному стані; - забезпечувати їхнє використання із заданим рівнем показників ефективності; - знижувати інтенсивність відмов і погіршення технічного стану; - контролювати працездатність. Поняття «технологічність при ТО» пов'язане з поняттями доступність, легкознімність, контролепридатність, блоковість, взаємозамінність, відно- влюваність. Під технологічністю при ремонті розуміють властивості конструкції машин і їхніх конструктивних елементів (деталей, складальних елементів, вузлів), що характеризуються їхньою пристосованістю до ремонтних робіт, здійснюваних з метою відновлення їхньої працездатності й ресурсу. Технологічністю при виконанні сервісних робіт називають такі властивості машини, які забезпечують пристосованість її конструкції до виконання: робіт з підготовки машини до застосування (навішування робочих органів, вмикання до джерел енергії, заправлення паливом і т.д.); операцій і робіт у процесі застосування (керування робочими органами, перемикання механізмів, спостереження за показаннями приладів); робіт, що виконуються після закінчення використання машини (знімання робочих органів, відключення від джерел електроживлення, переведення в транспортне положення або в положення для зберігання). Фактори визначення ремонтопридатності Ремонтопридатність машин є функцією факторів конструктивного, виробничо-технологічного й експлуатаційного характеру. Склад кожної з цих груп факторів, їхній вплив на значення характеристик ремонтопридатності визначаються призначенням і конструктивними особливостями машини, умовами її експлуатації, технічного обслуговування й ремонту. Усю сукупність факторів ремонтопридатності умовно розділяють на дві групи: фактори, що визначають ремонтопридатність конструкцій як властивостей машин, і фактори, що характеризують умови прояву цієї властивості. Фактори ремонтопридатності розглядають з позиції можливості керування ними й кількісним їхнім вимірюванням. Значну частину факторів можна оцінити кількісно, а деякі з них носять якісний характер, і не мають міри. Конструктивні фактори поділяють на такі групи: - за можливістю їхнього кількісного оцінювання (кількісні і якісні); - за результатами впливу на характеристики ремонтопридатності, що впливають на витрати часу, праці й засобів на ТО й ремонт, та ті, що впливають на аналогічні витрати під час виготовлення об'єктів. Конструктивні фактори ремонтопридатності, які безпосередньо впливають на значення показників ремонтопридатності, також поділяють на групи: - раціональна розчленованість конструкції на відокремлено виготовлені й конструктивні елементи (блоки механізму, збірні одиниці й т.д.). Чітке виділення таких частин конструкції машини дають змогу скоротити час і витрати праці на проведення розбірно-складальних робіт при ТО й ремонті, спростити технологію контролю технічного стану й виявити несправності, відновити працездатність машини агрегатним методом. Виділяти конструктивні елементи особливо важливо для частин машини, що містять швидкозношувані деталі й складальні одиниці; - доступність конструктивних елементів для ТО й ремонту, особливості розміщення деталей і з'єднань у складальних елементах, що є об'єктами систематичного контролю, інтенсивного обслуговування й ремонту; - раціональний вибір матеріалів, з яких виготовляють конструктивні елементи машини. Матеріали повинні задовольняти вимогам технологічних процесів під час виготовлення й ремонту; - раціональний розподіл навантажень, що діють на конструктивні елементи при експлуатації машини. Необхідно прагнути до того, щоб у конструкції машини не було елементів, які вийшли з ладу до настання чергового планового ремонту і доступ до яких утруднений. Нераціональний розподіл навантажень спричинює необхідність збільшення розмірів поверхонь і поперечних перерізів деталей; - раціональна конфігурація деталей, складальних одиниць і робочих поверхонь, що створює умови застосовувати під час виготовлення й ремонту зміцнювальні технологічні процеси, які значно підвищують термін служби; - раціональне конструктивне оформлення елементів машини, що забезпечує їхній захист від несприятливого впливу зовнішнього середовища. Дії усіх цих факторів часто є основною причиною зношування деталей і витрачення працездатності елементами машини й машини в цілому. Більшість факторів конструктивного характеру керовані. Отже, при розробленні конструкції машини їх можна змінювати в бажаному напрямі й тим самим забезпечувати необхідний рівень характеристик ремонтопридатності машини. Слід мати на увазі, що раціональні конструктивні рішення, які враховують впливи багатьох факторів, є лише потенційними умовами забезпечення необхідного рівня характеристик ремонтопридатності. Проявляються ж ці властивості під час виготовлення машин і в процесі їхньої експлуатації. Виробничо-технологічні фактори, як і конструктивні, впливають на тривалість і трудомісткість здійснення ТО й ремонту під час експлуатації машин, на термін їхньої служби. Є дві групи виробничо-технологічних факторів ремонтопридатності: організаційно-технічні та технологічні. До першої групи належать фактори, що характеризують рівень організації праці й виробництва та значно впливають на забезпечення вимог ремонтопридатності, закладених під час розроблення конструкції машини. Такими факторами, зокрема, є: - стан організації праці й впровадження сучасних технологічних процесів; наявність на підприємстві-виготовлювачі сучасного технологічного устаткування та його технічний стан; - досконалість застосовуваних методів контролю й випробування виготовленої продукції, рівень її сертифікації, кваліфікації фахівців підприємства. Технологічні фактори є основним інструментом забезпечення необхідних властивостей об'єктів виробництва, в тому числі й властивостей ремонтопридатності машин під час виготовлення, а в процесі експлуатації машин - під час ТО й ремонту. Розглянемо найістотніші технологічні фактори, що впливають на показники ремонтопридатності. Методи досягнення й забезпечення точності під час виготовлення деталей і збирання складальних одиниць машини. Найчастіше розглядаються чотири методи досягнення й підтримки точності конструктивних елементів машини: - повної взаємозамінності; - неповної взаємозамінності, коли частина виготовлених конструктивних елементів невзаємозамінна; - конструктивної компенсації, коли необхідна точність з'єднання досягається введенням у них компенсаторів: нерухомих (шайб, прокладок) або рухомих (гвинтових пар, клинів, ексцентриків); - технологічної компенсації, коли для досягнення необхідної точності одна або кілька поверхонь, що входять у з'єднання, піддаються додатковому обробленню під час збирання, для чого передбачається відповідний припуск. Кожному з цих методів забезпечення точності відповідає своя раціональна область і умови застосування. Технологічні процеси, що забезпечують необхідні властивості поверхневого шару деталей. Такими технологічними процесами є: термічне й хіміко-термічне оброблення (загартування струмом високої частоти, коксування, азотування й т.п.), заклепування (вібраційне, накаткою, дробост- руминне), нанесення на деталь шарів металу з поліпшеними властивостями. Використання в конструкції машин деталей із поліпшеними властивостями поверхневого шару дає змогу в широкому діапазоні подовжувати терміни їхньої служби. Методи оброблення поверхонь деталей і складальних одиниць, що забезпечують їхню високу зносостійкість, корозійну стійкість та ін. При цьому застосовують такі технологічні процеси: чисте шліфування, хонін- гування, суперфінішер, електрополірування, полірування абразивами, нанесення гальванічних покриттів. 4. Застосування при зварюванні металоконструкцій машин технологічних процесів, режимів і послідовності накладення швів і технологічного оснащення, які забезпечують мінімальні деформації й залишкові напруження в елементах конструкції. Експлуатаційні фактори визначають умови, в яких проявляються властивості конструкції машини, закладені під час її проектування й забезпечені під час виготовлення. Для конкретної конструкції й умов її використання експлуатаційні фактори визначають кількісні значення показників ремонтопридатності. Різні умови експлуатації, ТО й ремонту машин, тобто розбіжності в складі й характері діючих експлуатаційних факторів, є причиною розбіжностей значень показників ремонтопридатності для машин. Конструктивні особливості машини передбачають значення характеристик ремонтопридатності й інтенсивність їхньої зміни в умовах експлуатації. Треба віддавати перевагу конструкції машин, характеристики яких мало змінюються під час зміни умов експлуатації. З іншого боку, конструкція машини повинна реагувати на здійснювані в процесі експлуатації сервісні заходи, які є одним з найважливіших експлуатаційних факторів. Експлуатаційні фактори бувають: організаційні й технічні. До організаційних факторів належать: - прийнята система технічного сервісу. Системи ТО й ремонту встановлюють згідно з вимогами, які пред'являються до машин, що перебувають в експлуатації. Наприклад, систему ТО й ремонту можна побудувати, виходячи з умов забезпечення максимального значення показників ефективності використання машин або максимальної тривалості їхнього працездатного стану за період експлуатації при певних витратах на виготовлення й експлуатацію. Систему ТО й ремонту можна побудувати також виходячи з міркувань вимоги мінімуму витрат на виготовлення й експлуатацію машин за умови забезпечення заданого значення показників ефективності; - організаційні форми технічного сервісу машин. У практиці експлуатації машин, залежно від конкретних умов, застосовують централізовану й децентралізовану форми ТО, у спеціалізованих підприємствах або за наявності експлуатаційного персоналу. Більш різноманітні організаційні форми застосовують під час ремонту машин, що зумовлюється розмаїтістю конструкцій, характером ремонтних робіт і кількістю ремонтованих машин. - Ремонт машин буває індивідуальним, серійним і потоковим (масовим). Машини можна ремонтувати на спеціалізованих ремонтних підприємствах та на підприємствах, що їх експлуатують; - види, періодичність і зміст сервісних заходів. Цей фактор найістотніше впливає на визначення характеристик ремонтопридатності й характеристик ефективності машин. Розроблено й застосовуються багато методів установлення оптимальних систем профілактики. Найчастіше таке завдання розглядають як екстремальне й формулюють у термінах оптимальних рішень. Метод рішення завдання визначають за якістю наявної інформації про зміну характеристик працездатності машини в процесі експлуатації, математичним апаратом, який використовують для описання процесу зміни технічного стану машини й визначення характеристик систем профілактичних робіт. Найчастіше застосовують різні наближені методи встановлення обсягів робіт з технічного сервісу, наприклад, статистичні, якщо періодичність і зміст профілактичних заходів установлено шляхом дослідної експлуатації деякої кількості машин; - система забезпечення матеріалами й запасними частинами машин, що перебувають в експлуатації. Технічний сервіс із використанням запасних частин широко розповсюджений у практиці експлуатації машин. Раціональна система забезпечення матеріалами й запасними частинами дає змогу при мінімумі витрат на їхнє придбання, зберігання й проведення робіт із сервісу машин забезпечувати необхідні значЬння їхніх показників ефективності й мінімальний час перебування на ТО й ремонті. При обгрунтуванні системи забезпечення матеріалами й запасними частинами передбачається встановлення номенклатури, визначення порядку й періодичності поповнення запасів, визначення кількості матеріалів і запасних частин кожного найменування, встановлення місць зберігання, порядку обліку й доставки до місця споживання. Залежно від вимог до часу перебування машини на технічному обслуговуванні або в ремонті, а також вимог до витрат праці й коштів, як запасні частини можуть розглядаються окремі деталі, що комплектують елементи, складальні одиниці. Вирішення цього питання значною мірою визначає номенклатуру запасних частин. Другим джерелом інформації для вирішення питання про номенклатуру запасних частин є відомості про терміни служби; - повнота і якість експлуатаційно-технічної й ремонтної документації. Комплекти експлуатаційно-технічної документації містять у собі технічний опис, інструкції з технічного обслуговування й експлуатації, інструкції з монтажу, пуску й регулювання, формуляр і паспорт. Комплект ремонтної документації складається з керівних матеріалів і технічних умов з поточного, середнього й капітального ремонтів, ремонтних креслень, відомостей і норм витрати матеріалів і запасних частин. Експлуатаційна й ремонтна документація повинні відбивати прийняту систему сервісного обслуговування для розглянутого виду машин. До технічних факторів, що впливають на ремонтопридатність в експлуатації, належать: - види й зміст технологічних процесів ТО й ремонту. Для кожного виду ТО відповідно до його призначення встановлюють порядок огляду й перевірки працездатності машини та її складових частин, обсяг і порядок розбирання, перелік і зміст робіт з регулювання й заміни конструктивних елементів, перелік застосовуваного устаткування, контрольно-вимірювальної апаратури, інструменту тощо, порядок збирання й контролю працездатності. Технологічні процеси ремонту містять рекомендації щодо порядку, режиму й нормативів часу на демонтажах і розбиранні об'єкта ремонту, дефектації, ремонту деталей і складальних одиниць, збирання й випробування відремонтованої машини або її складових частин; - технічна оснащеність робіт при ТО й ремонті. Технічна озброєність фахівців, що здійснюють ТО й ремонт, впливає на величину витрат часу й праці та якість технічного обслуговування й ремонту. Види й кількість технологічного устаткування, що використовується при ТО й ремонті машини кожного типу, установлюють відповідно до вимоги відносно часу і якості технічного обслуговування й ремонту та економічної ефективності його застосування. - Конструктивні, виробничо-технологічні й експлуатаційні фактори безпосередньо або побічно впливають на ремонтопридатність машин і кількісні значення характеристик, які використовуються для оцінювання і виконання ремонту. |