Студенту на замітку: Інтелектуальна власність в галузі комп’ютингу

Студенту на замітку -  підбірка сучасної літератури  з актуальних тем, повні тексти періодичних статей, а також повнотекстові матеріали для розкриття популярних тематичних підрозділів

Винахідництво
Економіка
   Аудит
   Бухгалтерський облік
   Економіка підприємства

   Соціальне забезпечення
   Історія економіки

   Контроль і ревізія
   Корпоративне управління
   Логістика

   Маркетинг
   Менеджмент
   Страхування

   Управління економікою
   Фінанси
   Цінні папери
Екологія
Етика. Естетика

Інформаційні технології
Історія
   Всесвітня історія
   Історія України
Культурологія
   Культура, мистецтво, суспільство
   Культурне співробітництво
   Менеджмент в галузі культури
   Оперне, балетне мистецтво України
   Сучасна українська музика
   Українська книга
   Українське кіно
Мистецтво
Мовознавство
Педагогіка
Право
   Авторське право

   Адміністративне право
   Господарське право
   Екологічне право
   Інтелектуальна власність
   Конституційне право
   Кримінально-процесуальне право
   Кримінальне право
   Кримінологія, криміналістика
   Митне право
   Міжнародне право

   Правоохоронна діяльність
   Сімейне право
   Соціальне право
   Фінансове право
   Цивільне право
   Цивільне процесуальне право
Політика. Державне управління

Психологія

   Екстремальна психологія
   Загальна психологія
   Організаційна психологія
   Психологія конфлікта
   Психологія особистості
   Педагогічна психологія

   Психологія спілкування
   Психологія спорту

   Психологія творчості
   Юридична психологія
Сільське господарство
Філософія

Інтелектуальна власність в галузі комп’ютингу

1560634
347.771.78(477)
І 73

Інтелектуальна власність в галузі комп’ютингу: підручник / О.Б. Вовк, В.В. Пасічник, Н.Б. Шаховська, В.С. Якушев. – Львів: «Новий Світ – 2000», 2024. – 317[3] с.


Інтелектуальна власність в галузі комп’ютингу

Інтернет-піратство. Цей термін вживають для позначення дій в глобальній мережі спрямованих на незаконне копіювання і поширення як оригінального, так і підроблено­го ПЗ. В це поняття входить використання Інтернету для реклами, пропозицій продажу, придбання чи поширення піратського ПЗ.

Порушення в каналі продажів. Порушення в каналі продажів з'являються тоді, коли версії продуктів, призначені для продажу зі спеціальними знижками - наприклад, виробникам комп'ютерів чи для використання в академічних установах, - перепроду­ють особам чи організаціям, що не входять у категорії, для яких ці знижки призначе­ні. Наприклад, продаж академічних версій продуктів як звичайних. Академічними називаються повноцінні версії продуктів Microsoft, пропоновані за зниженими ціна­ми тільки для використання в академічних установах, що відповідають установленим Microsoft вимогам. Академічні версії продуктів маркують словами Academic Edition (чи Academic Price, «Академічна ліцензія») і комплектують повною документацією згідно з призначенням.

Продаж дистрибутивів і наборів документації, що поставляються за програмою WWF, як повноцінних продуктів. Організації, що укладають ліцензійні угоди типів Open License і Open Subscription License, можуть замовляти потрібні їм компоненти про­дуктів за програмою Microsoft World Wide Fulfillment (WWF). Ці типи ліцензійних угод передбачають, що покупець не одержує носіїв чи документації на всі придбані копії ПЗ; а кількість цих матеріалів отримують за окремим замовленням. Носії і документацію поставляють у таких випадках у пакеті з наклейками World Wide Fulfillment на коробках дисків і маркують фразою «Not for Retail or OEM Distribution» («Не для роздрібного продажу чи поширення разом з обчислювальною технікою»). Покупка таких продуктів особами, що не володіють ліцензією Open License чи Open Subscription License, є неза­конною.

Треба пам'ятати, що такі матеріали є лише складовими компонентами справжнього продукту і не містять ліцензій на їх використання.

Ліцензії, передбачені угодою Open License чи Open Subscription License, слугують за­конною підставою для придбання інших компонентів. Замовляючи матеріали за програ­мою WWF, продавець повинен вимагати, щоб покупець пред'явив номер його ліцензій­ної угоди Open License чи Open Subscription License і перевіряти дані про таку ліцензію.

Незаконне поширення ОЕМ-версій програмного забезпечення.

ОЕМ-версії програмного забезпечення (OEM - Original Equipment Manufacturer) - це спеціальні версії продуктів, призначені для поширення тільки разом з комп'ютерним устаткуванням. Microsoft, наприклад, ніколи не дає дозволу на поширення ОЕМ-версій своїх продуктів окремо від комп'ютерного усгаткувакня.


Візуальні ознаки контрафактності примірників комп'ютерних програм

Особа, яка оглядає продукцію, досить часто, ще до виконання будь-яких дій та про­ведення експертиз, повинна сформувати власну думку щодо законності примірників комп'ютерних програм. Проте підставою для визнання продукції контрафактною не може бути лише суб'єктивна думка такої особи - внутрішнє переконання повинно мати певні матеріальні підстави у вигляді об'єктивних показників невідповідності загальним ознакам легальності продукції, що може виявити і зафіксувати будь-яка особа, навіть не маючи спеціальних технічних знань.

Такими об'єктивними візуальними (зовнішніми) ознаками контрафактності огляну­тої продукції, є, зокрема, ті, що виявляються в зовнішніх ознаках носіїв комп'ютерних програм. Розглянемо їх. 

Загальні ознаки:

Диски реалізуються без поліграфічної упаковки. Очевидно, що поліграфічна упаков­ка підроблена, виготовлена кустарним способом.

Зазначення на поліграфічній упаковці або на самому продукті іншого правовласника, ніж той, що є власником такого продукту. Відсутність на упаковці знака охорони авторських прав, попереджень про те, що права інтелектуальної власності (авторські права) захищені. Наявність декількох продуктів авторського права на одному носії інформації, не обумовлена специфікою продукції.

Специфічні ознаки:

- дизайн поліграфічної упаковки диска відрізняється від оригінального дизайну правовласника;

- відсутність оригінальної захисної 'етикетки, голограми або іншого технічного засобу, що забезпечує цілісність упаковки, або ознаки очевидно неправильного або повторного її нанесення (наклеювання);

- наявність на упаковці або продукті підроблених, виготовлених кустарним способом голограми, марки, іншого технічного пристосування, або їх невідповідність оригінальному маркуванню;

- невідповідність носія інформації тому носієві, що використовує для такої продукції право власник;

- відсутність спеціального тиснення на поліграфічній упаковці;

- невідповідність виду і способу упакування тим, що використовуються для оригінального продукту.

На практиці доцільно керуватись певними критеріями оперативного визначення контрафактності продукції, що перевіряється:

- відсутність контрольної марки на упаковці примірника комп'ютерної програми, що розповсюджується на диску для лазерних систем зчитування;

- невідповідність інформації про назву програми, зазначеної на контрольній марці, фактично вміщеній на носії;

- низька якість поліграфічного оформлення дисків та їхніх упаковок (нечіткість, здвоєність зображень, дисбаланс у півтонах, невисока яскравість тощо);

- відсутність на диску та його упаковці інформаційно-довідкових реквізитів (відомостей про авторів, про підприємство-виробника, право власників на території України тощо), передбачених законодавством; відсутність засобів захисту (голографічної марки або інших, передбачених законодавством і/або виробником, засобів захисту);

- ознаки підробки упаковки або вкладок, скопійованих з оригіналів (залишки оригінальних зображень у межах зображень, отриманих скануванням з подальшим їх друком);

- відсутність або нечіткість зареєстрованих товарних знаків, знаків охорони авторського права;

- використання імітацій захисних топографічних марок або сліди переклеювання цих марок, знятих з інших об'єктів; неправильне зазначення найменувань і реквізитів правовласника; невідповідність способу упакування тому способу, що використовується під час виготовлення ліцензійних продуктів (паперових футлярів замість пластикових і навпаки, неякісне упакування тощо).

Розглянемо детальніше деякі з вищезазначених ознак. Відсутність поліграфічноїупаковки під час реалізаціїпримірників комп'ютерних програм.

Ознакою візуальної контрафактності, яка часто трапляється на практиці, є відсут­ність поліграфічної упаковки. Ця ознака є загальною практично для всіх видів ліцензій­ної продукції, що реалізується на торговельних точках безпосередньо покупцям-фізич- ним особам (громадянам).

За загальним правилом, ліцензійні продукти не прийнято виробляти і поширювати без упакування в належну, зокрема в ексклюзивну, упаковку правовласника. Тому виявлена продукція без упакування, швидше за все, є контрафактною, отже, можливе її вилучення і порушення кримінальної справи (з подальшою експертизою вилученої продукції).

Дизайн поліграфічної упаковки, відмінний від оригінального дизайну право­власника.

Упаковка, її дизайн і оформлення є важливими елементами ідентифікації продукції авторського права. Тому правовласники прагнуть створити максимально оригінальне оформлення упаковки свого продукту. Крім того, найчастіше правовласники ставлять такі вимоги до всіх легальних виробників продукції, пов'язані, зокрема, з оформленням упаковки.

Однак варто враховувати, що для визначення цієї ознаки контрафактності в розпоря­дження працівників правоохоронних органів треба надати або докладні технічні описи, або зразки легальної упаковки з описом їхніх специфічних ознак. Якщо їх немає і при цьому вони не зазначені в заяві правовласника або його представника, не додані до ньо­го, немає яких-небудь брошур, роз'яснень правовласника тощо, визначити цю ознаку контрафактності неможливо.

Очевидна підробка поліграфічного упакування. Досить часто на практиці вся упаковка загалом або окремі її елементи (особливо поліграфія) відповідають оригінальним, але є очевидно підробленими, оскільки виго­товлені кустарним способом. Наприклад, кольорові вкладки в диски для лазерних сис­тем зчитування виготовлені на чорно-білій копіювальній техніці, надруковані на папері низької якості, через що не читаються окремі елементи тексту і художнього оформлення тощо.

Зазначимо, що у разі виявлення такої продукції її огляд і вилучення бажано здій­снювати за участю спеціаліста, тому що тільки фахівець може встановити її підробле­ність. крім випадків, коли ознаки підробки цілком очевидні навіть для неспеціаліста. Зазначене, проте, не виключає вилучення подібної продукції без участі фахівця, якщо за обставинами справи його неможливо залучити, а підробка упакування очевидна і не потребує спеціальних знань для її визначення. Але згодом контрафактність має бути на­лежно процесуально підтверджена висновками експертизи.

Особливості захисту комп'ютерних програм та баз даних

Очевидна підробка упакування є загальною ознакою, її не обов'язково фіксувати у заяві правовласника про захист порушених прав, хоча зазначення ознак упакування лі­цензійного продукту в заяві полегшує роботу щодо справи.

Відсутність, очевидно неправильне або повторне наклеювання контрольної марки, оригінальної захисної етикетки, голограми або іншого технічного засобу, що забезпечує цілісність упаковки.

Чинним законодавством передбачено, що розповсюдження примірників комп'ютерних програм може здійснюватись тільки за умови маркування таких примірників спеціаль­ними голографічними контрольними марками. Крім того, правовласники і легальні ви­робники продукції авторського права широко використовують спеціальні технічні засо­би для забезпечення цілісності упаковки і підтвердження дійсності продукту. Як прави­ло, таким свідченням є наклейка (зазвичай - голографічна або інша наклейка високого ступеня захисту), яку наклеюють у місцях скріплення пакувального матеріалу.

І якщо відсутність контрольної марки є підтвердженням контрафактності продук­ції, відсутність оригінальної захисної етикетки не завжди є ознакою контрафактності, оскільки не всі ліцензійні екземпляри оригінальної продукції містять такі захисні на­клейки або етикетки. У зв'язку з цим інформацію про використання таких спеціалізова­них технічних засобів захисту - наклейок, етикеток - правовласник повинен зазначати в заяві про порушення кримінальної справи. Крім того, якщо такі засоби захисту застосо­вуються, повинен бути їх опис, технічні подробиці наклеювання тощо.

Наявність на поліграфічному упакуванні або на самому програмному продукті очевидно підробленої чи виготовленої кустарним способом голограми, марки, ін­шого технічного захисного засобу або його невідповідність оригінальному.

Ця ознака має значення, якщо наклейка, контрольна марка, голограма або інший засіб технічного захисту наявний, але очевидно підроблений внаслідок кустарного, неякісно­го виробництва або невідповідності оригінальному, який використовує правовласник.

Природно, що для зіставлення (порівняння) з оригінальною наклейкою в розпоря­дженні працівників правоохоронних органів повинен бути опис або екземпляр оригі­нальної наклейки, яку використовує правовласник, прикладеної (описаної) до його за­яви про порушення кримінальної справи.

Невідповідність виду і способу упакування примірника комп'ютерної програми упакуванню легальної продукції.

Найчастіше правовласники, виробники ліцензійної продукції використовують для упаковування винятково особливі способи, оригінальні пакувальні матеріали тощо. Природно, що для визначення контрафактності за цією ознакою правовласник має на­вести відповідні дані у заяві про порушення кримінальної справи.

Невідповідність виду носія інформації тому носієві, що зазвичай використовує для такої продукції правовласник.

Деякі правовласники користуються у своїй діяльності носіями інформації лише ви­значеного виду. Ці ознаки можуть допомогти встановити контрафактність, якщо їх за­значено в заяві правовласника.

Наявність декількох комп'ютерних програм на одному носії інформації, яка не зумовлена специфікою продукції.

Як правило, на одному носії інформації (компакт-диску тощо) правовласник розмі­щує тільки одну програму або одну групу програм. Виняток - різноманітні збірники, на

приклад, комп'ютерних ігор, але здебільшого наявність декількох продуктів на одному носії інформації є загальною ознакою контрафактності.

Зазначимо, що правовласники вільні у виборі засобів захисту своєї авторської про­дукції, тому під час визначення правомірності примірників комп'ютерних програм мо­жуть використовуватись також й інші специфічні ознаки, що дають змогу відрізнити контрафактний примірник від ліцензійного. В наступних розділах розглянемо ознаки ліцензійності комп'ютерних програм найбільших компаній - «Adobe» та «Microsoft».

Поради від виробника програмного забезпечення «Adobe»

У своїх порадах виробник цілої серії програмного забезпечення «Adobe» спира­ється на рекомендації щодо забезпечення правомірності використання комп'ютерних програм у діяльності суб'єктів господарювання (ресурс - http://sips.gov.ua/ua/soft_ recommendations.html).

Для того, щоб уникнути порушень авторського права, компанія «Adobe» рекомендує:

- купуючи програмне забезпечення «Adobe», обов'язково переконатись, що цей програ­мний продукт є справжнім (а не підробкою). ПЗ слід купувати у зареєстрованих дистриб'юторів продуктів «Adobe». Повний перелік назв оригінальних програмних продуктів наведено на www.adobe.com та www.adobe.ua. Крім того, необхідно збері­гати оригінал квитанції чи рахунка про сплату (як доказ здійснення покупки);

- не слід купувати програмне забезпечення з поміткою «Навчальна версія» (Academic), якщо покупець не є викладачем або студентом навчального закладу за програмою акредитації від «Adobe»;

- не потрібно купувати програмне забезпечення з маркуванням «ОЕМ» без відповід­ного обладнання;

- завантажувати програмне забезпечення «Adobe» можна лише з офіційного сайта. Право продавати завантажене програмне забезпечення компанії «Adobe» має лише магазин «Adobe Store» (інші продавці повинні продавати програмне забезпечення лише на фізичному носії);

- для того, щоб захистити себе від різноманітних ризиків, пов'язаних з використанням неліцензійного програмного забезпечення, необхідно чітко і неухильно дотримува­тись ліцензії.

Для підприємств і організацій, що використовують програмні продукти серії «Adobe», існує декілька ліцензійних програм. Зокрема, це - програма TPL (Transaction Licensing Program), яка являє собою транзакційну схему ліцензування, ідеальну для організацій, яким потрібні прості одноразові закупівлі. Перевагами цієї програми є:

- відстежування всіх транзакцій через Інтернет;

- єдиний серійний номер для кожного продукту;

- єдиний ліцензійний сертифікат для кожної транзакції (в ньому перераховано всі - номери, кількість та артикули товарних позицій, платформи та ліцензії на продукти).