Студенту на замітку: Технічний захист інформації
Винахідництво Економіка Аудит Бухгалтерський облік Економіка підприємства Соціальне забезпечення Історія економіки Контроль і ревізія Корпоративне управління Логістика Маркетинг Менеджмент Страхування Управління економікою Фінанси Цінні папери Екологія Етика. Естетика Інформаційні технології Історія Всесвітня історія Історія України Культурологія Культура, мистецтво, суспільство Культурне співробітництво Менеджмент в галузі культури Оперне, балетне мистецтво України Сучасна українська музика Українська книга Українське кіно Мистецтво Мовознавство Педагогіка Право Авторське право Адміністративне право Господарське право Екологічне право Інтелектуальна власність Конституційне право Кримінально-процесуальне право Кримінальне право Кримінологія, криміналістика Митне право Міжнародне право Правоохоронна діяльність Сімейне право Соціальне право Фінансове право Цивільне право Цивільне процесуальне право Політика. Державне управління Психологія Екстремальна психологія Загальна психологія Організаційна психологія Психологія конфлікта Психологія особистості Педагогічна психологія Психологія спілкування Психологія спорту Психологія творчості Юридична психологія Сільське господарство Філософія | 1580294 004.056.5(075.8) T38 Володимир Бровко, Володимир Козюра, Володимир Богуш, О.С. Кобус. Технічний захист інформації. Теоретичні основи та організаційно-технічне забезпечення. Розробка типових заходів технічного захисту інформаціїних каналів. Рекомендації щодо проведення спеціальних перевірок з виявлення технічних каналів витоку інформації Спеціальна перевірка — це комплекс інженерно-технічних заходів, що проводяться з використанням необхідних, у тому числі і спеціалізованих технічних засобів, спрямованих на виключення перехоплення технічною розвідкою інформації з обмеженим доступом за допомогою впроваджених у технічні засоби та вироби спеціальних електронних закладних пристроїв. Пропонується наступний порядок проведення спеціальної перевірки технічних засобів. Проведення спеціальної перевірки щодо виявлення спеціальних пристроїв перехоплення (знищення) інформації в технічних засобах здійснюється перед проведенням спеціальних досліджень та складається з наступних етапів: - приймання-передача технічного засобу, формування вихідних даних для складання програми проведення спеціальної перевірки; - розробка програми проведення спеціальної перевірки технічного засобу; - проведення технічних перевірок; - аналіз результатів спеціальної перевірки, оформлення звітних документів. Для проведення спеціальної перевірки технічні засоби подаються у повній комплектації, штатній упаковці, справному стані. Технічні засоби передаються на спеціальну перевірку за актом приймання-передачі. Підписання акта здійснюється лише після обов'язкової перевірки працездатності (справності) технічного засобу. Якщо представлений технічний засіб не працездатний (несправний), перевірка не проводиться. Представники Замовника, крім технічного засобу, надають вихідні дані, необхідні для розробки програми проведення спеціальної перевірки Вихідні дані умовно можна поділити на три групи: - дані про технічний засіб; - дані про його плановане застосування; - дані про місце розміщення технічного засобу. Дані про технічний засіб включають: - відомості про його призначення та повна комплектація; - комплект документів на технічний засіб; - спосіб придбання; - відомості про організацію, у якому придбано технічний засіб. Дані щодо планованого застосування повинні відповідати на запитання: - чи планується технічний засіб для обробки закритої інформації (для розміщення у приміщенні, де циркулює закрита мовна інформація); - чи є вищий гриф секретності оброблюваної (обговорюваної) інформації; - у складі якої системи (або самостійно) планується застосування технічного засобу; - до яких комунікаційних систем планується його підключення. Дані про заплановане місце розміщення технічних засобів включають: - опис об'єкта, на якому планується розміщення технічного засобу; - перелік відомостей об'єкта, що охороняються; - мінімальна відстань до межі контрольованої зони; - розміщення посольств, представництв та інших місць постійного чи тимчасового - перебування іноземних громадян щодо контрольованої зони; - можливість та періодичність перебування іноземних делегацій на об'єкті. Додатково можуть бути представлені будь-які дані, що сприяють складання переліку спеціальних електронних пристроїв, можливо впроваджених у технічний засіб. Логіка програми проведення спеціальної перевірки ґрунтується на тому, що встановлення кожного спеціального електронного пристрою має на меті отримання цілком конкретної інформації або виведення з ладу важливої системи (технічного засобу). За отриманими документами проводиться вивчення та аналіз схемотехнічних та конструктивно-технічних принципів побудови технічного засобу, його елементної бази, принципів подання та обробки інформації з метою виділення вузлів, блоків та ланцюгів, за якими циркулює оброблена інформація, а також ланцюгів живлення вузлів, блоків та елементів технічного засобу. В результаті аналізу вихідних даних, конструктивно-технічних принципів побудови та на основі класифікації спеціального електронного пристрою визначається перелік природних каналів витоку інформації та можливо впроваджених у технічний засіб спеціальних електронних пристроїв. За відсутності вихідних даних про технічний засіб організація, яка проводить спеціальну перевірку, повинна виходити з можливості застосування супротивником всього спектра спеціальних електронних пристроїв (СЕП). На наступному етапі на підставі переліку природних каналів витоку інформації та можливо впроваджених СЕП складається програма проведення спеціальної перевірки технічного засобу, яка визначає порядок виявлення ознак СЕП, що демаскують, та їх безпосереднє виявлення. Результати оформлюються у журналі проведення спеціальних перевірок та засвідчуються підписом керівника робочої групи. Спеціальні перевірки технічного засобу проводяться відповідно до розробленої програми з метою виявлення ознак демаскування можливо встановлених СЕП, визначення призначення та їх фізичного виявлення. За результатами спеціальних перевірок перелік ознак, що демаскують, може доповнюватися і коригуватися. Типовий набір операцій під час проведення технічних перевірок включає: - дозиметричний контроль виробу в тарі для виявлення радіоактивних міток та радіоізотопних джерел живлення; - вихрострумовий контроль об'єктів (вузлів) технічних засобів обробки та передачі інформації, що нб містять металевих елементів; - контроль тари, що не має напівпровідникових елементів, приладом нелінійної локації (при необхідності рентгеноскопічний контроль) з метою виявлення СЕП, що виконують роль «маяка»; - проведення радіоконтролю з метою виявлення демаскуючих ознак активних СЕП; перевірка можливості здійснення високочастотного нав'язування елементів технічного засобу; - розбирання технічного засобу, огляд його елементів та вузлів з метою виявлення відхилень у схемотехнічних та конструктивних рішеннях; - електротехнічні вимірювання параметрів елементів і вузлів технічних засобів з метою виявлення ознак СЕП, що демаскують, які виявляються у відхиленні імпедансу; - контроль елементів та вузлів технічних засобів, які не містять напівпровідникових елементів, приладом нелінійної локації (за потреби рентгеноскопічний або рентгенографічний контроль); - рентгенографія або рентгеноскопія елементів та вузлів технічного засобу з метою виявлення схемних змін в елементах та нерозбірних вузлах технічного засобу; - дешифрація рентгенівських знімків та проведення візуальноопти- чного контролю зовнішнього вигляду та внутрішньої структури вузлів та елементів технічних засобів; складання технічного засобу та контроль працездатності. Метод та засоби дозиметричного контролю (ДК) повинні забезпечувати: - вимірювання рівня гамма-випромінювання «радіоактивних міток» в діапазоні енергій від ЗО кеВ до 3000 кеВ з чутливістю не гірше З мкР / год; - виявлення «радіоактивних міток», активність яких не вища за мінімально значущі величини, встановлені нормами радіаційної безпеки за трикратним перевищенням інтегрального рівня природного радіаційного фону при скануванні об'єкта контролю зі швидкістю не гірше 10 см/с на відстані не понад 10 см від поверхні; - можливість просторової локалізації «радіоактивних міток» з точністю не гірше 1 см; наявність звукової та світлової індикації перевищення порога фонових значень. Метод та засоби вихрострумового контролю неметалічних елементів повинні забезпечувати: - чутливість виявлення еталона з відстані 5 см і менше з ймовірністю правильного виявлення 0,9 при ймовірності помилкової тривоги 0,05. При цьому габаритні розміри еталона з металу повинні бути не більше 8,0 мм у діаметрі та товщиною 1,0 мм; - точність визначення розташування металевого включення в контрольованому об'єкті не більше ЗО см; - селективність для класифікації виявлених металевих компонент у контрольованому об'єкті на чорні та кольорові метали; - наявність звукової та світлової індикації виявлення металевих компонент. Проведення складних видів контролю (рентгенівського контролю, радіоконтролю, візуально-оптичного контролю, методами електротехнічних вимірювань та високочастотного «нав'язування», а також нелінійної локації) проводиться за спеціально розробленими методиками. Після проведення спеціальної перевірки технічний засіб та обладнання маркується (опечатується) за спеціальною методикою. Для підвищення достовірності та продуктивності спеціальних перевірок формується бібліотека еталонних рентгенограм типових елементів технічних засобів, фотографій вузлів та формуються стенди (робочі місця) за напрямами технічного контролю. Після аналізу результатів спеціальної перевірки керівник робочої групи робить висновок про відсутність (наявність) у складі технічного засобу СЕП. За результатами проведених технічних перевірок оформляється акт проведення спеціальної перевірки, у якому відображається перелік перевірених елементів та вид технічних перевірок, прізвище та ініціали особи, яка проводила той чи інший вид перевірки та висновок за результатами спеціальної перевірки. Акт оформляється в єдиному екземплярі та залишається у виконавця. Висновок оформляється у двох примірниках, перший екземпляр надсилається на адресу замовника, другий залишається у Виконавця. Акт та висновок затверджується керівником організації, яка проводила спеціальну перевірку. При виявленні ознак демаскування СЕП проводяться більш детальні дослідження з метою його виявлення. Рекомендації щодо проведення спеціальних обстежень виділених приміщень з виявлення технічних каналів витоку інформації Спеціальні обстеження виділених приміщень — це комплекс інженерно- технічних заходів, що проводяться з використанням необхідних, у тому числі спеціалізованих технічних засобів, які проводяться з метою виявлення можливо впроваджених електронних засобів знімання інформації в огорожуючих конструкціях, предметах меблів та інтер'єру виділених приміщень. Підготовка до проведення спеціальних обстежень виділених приміщень з виявлення технічних каналів витоку інформації полягає у наступному. Враховуючи те, що спеціальні обстеження виділених приміщень є комплексом заходів, що проводяться, як правило, таким чином, щоб не привернути увагу ймовірного супротивника, зацікавленого в отриманні інформації обмеженого доступу, що циркулює у виділеному приміщенні, спеціальні обстеження проводяться у вигляді пошукової операції. Проведення пошукової операції ретельно готується та легендується під проведення комплексу ремонтно-будівельних робіт. Загальний порядок та алгоритм прийняття рішення на проведення пошукової операції відповідає алгоритму прийняття рішення на організацію захисту від витоку інформації, але має свої специфічні особливості. Розглянемо загальний варіант виконання підготовки та проведення пошукової операції, що проводиться спеціалізованою групою. У рамках підготовки операції необхідно, насамперед, провести оцінку обстановки, що складається у районі проведення пошукової операції. Оцінка ймовірного супротивника. Під час підготовки до проведення пошукової операції, як правило, противник нам невідомий, тому побудова моделі ймовірного противника і моделювання його дій часто доводиться виконувати за словами заявника. Так, аналізуючи причини, які спонукали заявника звернутися за допомогою, можна отримати уявлення про плани. |