Гук, Філіп. Галерея пройдисвітів: історія мистецтва й арт-дилерів

Титульне фото: Гук, Філіп
Гук Ф. Галерея пройдисвітів: історія мистецтва й арт-дилерів / пер. с англ. Л. Базь, П. Білак; відп. ред. О. Плаксій. – Київ: ArtHuss, 2019. – 327 с.: іл

Чарівний світ Мистецтва! Вічно молодий, яскравий, креативний, безмежний – завжди дивує, бентежить, хвилює. Хто з нас не зачаровується ним, не відчуває радості від спілкування з митцями, від перегляду їхніх творів? Але ж історію культури формують не тільки митці. Існують такі поняття як арт-ринок та арт-дилери.
Книга Філіпа Гука, яку раджу прочитати, звертається до теми купівлі та продажу творів мистецтва (як у минулому, так і в наш час) та ролі арт-дилерів у мистецтві. Цікавим є те, що автор розглядає це під незвичним кутом – історії становлення професії на межі мистецтва та бізнесу, представники якої склали ціну безцінному і породили новий ринок, де жага до прекрасного в поєднанні з самолюбством і жадобою грошей витворювали чудернацькі сюжети, формували канони та визначали напрямки розвитку мистецтва. Знавці та шанувальники живопису (часом навіть і самі митці), творці міфів і ажіотажу, винахідливі продавці й аферисти, готові до будь-якого ризику, – попри ореол шляхетності та дотичності до високого, вони були ще ті пройдисвіти… Напевно, інші тут і не втрималися б. Вони майстерно розпалювали самолюбство аристократів і нуворишів, підохочували конкуренцію колекціонерів, робили карколомні кар’єри та заробляли шалені капітали, пишучи правила до однієї з найкрасивіших ігор, у які людство не втомлюється бавитися й досі.
Автор цієї неймовірно цікавої книги – письменник, мистецтвознавець Філіп Гук сам довгий час працював арт-дилером, а тому тонко розуміє мистецький ринок і процеси у ньому.
Випускник Кембриджського університету. Сорок років пропрацював у сфері арт-маркетингу. Очолював відділ образотворчого мистецтва ХІХ століття аукціону «Крістіс». З 1994 працює експертом (спеціалізується на імпресіонізмі та сучасному мистецтві) в «Сотсбі» – одному з найстаріших аукціонних домів світу. Його перу належать мистецтвознавчі видання: «Популярні художники ХІХ століття» (1986), «Як картини імпресіонізму підкорили світ» (2010), «Сніданок у «Сотсбі»: історія світу мистецтва від А до Я» (2014), а також романи «Острів мертвого», «Ті, що розбивають каміння», «Невинне око».
Широкої популярності зазнало його дослідження, яке стало світовим мистецьким бестселером «Галерея пройдисвітів: Історія мистецтва й арт-дилерів».
«Мистецтво для ХХІ століття – нова релігія. Купувати мистецтво – це як вияв релігійності: тут здійснюється акт віри. Намагання раціоналізувати цей процес шляхом аналізу ціни, заплаченої за видатний мистецький витвір, не має сенсу так само, як застосування наукових пояснень до трансцендентального релігійного досвіду», – пише Філіп Гук у вступі до книжки.
Книга читається легко, майже, як детектив, де захопливі історії відбуваються в мистецькому середовищі. Одночасно автор цікаво розповідає про художні колекції, дає відомості про світові шедеври і їхніх авторів. Тому книга швидко стала популярною і викликала неабияку цікавість у читачів. Приємно, що до розповіді автора додано багато ілюстрацій.
Видання зацікавить як фахівців мистецтвознавців, викладачів і студентів мистецьких відділень, так і колекціонерів і шанувальників образотворчого мистецтва.
Раджу прочитати світовий арт-бестселер! Пізнавайте світ мистецтва з книгою!

Світлана Пономаренко, провідна бібліотекарка відділу мистецтв ДОУНБ

04.07.2024