Світлана Поваляєва: «Не хочу дорослішати»
Про неї кажуть, що створює літературу, яку цікаво читати. Органіка, особливий спосіб думання та висловлювання, цілковито подібні до неї. Вона парадоксально різна, позаформатна; модерністично-урбаністична, в сенсі творчому, в тому числі. Її любов – Київ. Різний. Сучасний, минулий, літературний. Українська письменниця та журналістка і за сумісництвом мати двох синів Романа та Василя Ратушних. Корінна киянка, яка пам`ятає себе з тримісячного віку. Навчалася в Інституті журналістики Київського університету ім. Тараса Шевченка на відділенні міжнародної журналістики, за фахом тележурналістика. Працювала на телеканалах СТБ і «Новий», у журналі «ПІК» та інтернет-газеті ForUm, має приналежність до творчого колективу «5 каналу». Дитячих спогадів чимало і пов`язані вони, зокрема, з київським зоопарком і парком КПІ, бо родина мешкала неподалік. Її перша справжня зустріч із Києвом сталася, коли її дванадцятирічну вперше відпустили саму в Природничий музей. Вона згадує, як ішла пішки та пізнавала цей гігантський простір. «Для такого відкриття потрібно гуляти на самоті, бо ти не бачиш міста, коли тебе водять за ручку». Характер завжди мала бунтівний, як позначає сама з антисоціальним, анархістським баченням. Бути не такою, як примушують, насправді подобалось. Вона вбиралась у незвичний протестний одяг, не цікавилась ані «русскім роком» ані фантазіями про пацифізм. Світ та культура в цілому сприймались інакшими, умовності – це було не про неї, мандрування автостопом – залюбки. Вона навчилася легкості, яку абсолютно вивільняв та вмотивовував «хіпі» спосіб життя. У її родині були репресовані в старшому поколінні. Батько працював на заводі «Більшовик» інженером. Шикуватися на демонстрації в колону, замість улюбленої риболовлі в травневі дні, було для нього справжнім нестерпним випробуванням. СРСР був в усіх ідеологічних змістах не форматом родини, в партії ніхто ніколи не був. Світлана є учасницею трьох революцій (На Граніті, Помаранчевої та Гідності) та протестних акцій «Україна без Кучми» і «Мовний Майдан». Майдан назавжди став для неї точкою відліку та колосальним місцем сили й енергії, вимог справедливості: «Я вперше відчула його – то було сприйняття в чистому вигляді, ніби в немовляти в буддистському храмі. …відчула його як центр Києва». Під час Помаранчевої революції, коли її синам було 7−8 років, після ліцею вона забирала їх саме на це сакральне місце. Вона відкривала для себе інакшу музику й літературу, американську переважно, та сучасну українську. Вперше прочитала Андруховича, журнал «Всесвіт»… Їй здавалося, що природно згадує українську мову. «Цей світ видавався модним і крутим, вишуканим та інакшим. Крутішим за те, в чому зростала». Вірші та проза Світлани Поваляєвої публікувалися у збірках, антологіях, літературних часописах. Література для дітей та казковий світ так само їй близькі: «Вррум-чарівник» та «Вррум в лабетах Правил». Назви її книг дещо епатажні, провокуючи, знов таки схожі на неї: «Ексгумація міста», «Замість крові», «Орігамі-блюз», «Сімург», «Камуфляж в помаді», «Небо – кухня мертвих». Перша поетична збірка «Після Криму» з`явилась у 2018 році після виходу семи досвідів прози. Є лауреаткою поетичних конкурсів «Молоде вино», Всеукраїнського літературного конкурсу видавництва «Смолоскип», Конкурсу молодих митців «Старт» від фонду «Відродження». Має досвід й членкині журі літературного конкурсу «Міський молодіжний роман» (2006), претендувала на звання секс-символу української літератури. Її релігія та спосіб життя – буддизм, який неодноразово рятував її в бажанні продовжувати жити. У старшій школі Світлана навчалась у педагогічному класі з поглибленим вивченням хімії та біології, писала вірші та «зарозумілі незакінчені прозові тексти – таку собі поетичну прозу, якісь уривки». В українську вона закохалась під час навчання в інституті: «…її нам викладав Юрко Позаяк (Юрій Лисенко). Як можна не робити домашку та прогулювати лекції, якщо в тебе українську читає Позаяк? Стилістику читав Олександр Пономарів – тут така ж історія. Мені трапилася плеяда таких викладачів, що годі було не стати україномовною». Її вразив переклад українською «Путівника по Галактиці для космотуристів» Дугласа Адамса в журналі «Всесвіт», «Московіада» Андруховича. Практичну журналістику починала на телебаченні на СТБ, коли все неможливе було можливим. «Для програми «КіН» (Культура і новини) ми робили просто шалені речі. Це була передача тільки про культуру, для якої можна було знімали сюжети тривалістю по шість хвилин. Не уявляю такого на сучасному телебаченні. Концерти, виставки, театральні вистави, фестивалі, літературні вечори… літредактор Ярослав Геляс пожартував: «Ви не пробували писати романи?». Як у воду дивився». Після народження Романа захотілося зафіксувати «зарозумілі незакінчені прозові тексти – таку собі поетичну прозу, якісь уривки» більш ретельно, додати свіжого досвіду, і з’явилася «Ексгумація міста». Це був її перший текст, який писала від початку до кінця українською. У творчості та у житті Світлана спирається саме на сучасників, відчуває спільну енергію, саме через них й лишилася в Києві після 24 лютого 2022. 18 червня того ж року у рідному місті попрощалися з її сином, активістом і бійцем 93-ї окремої механізованої бригади «Холодний Яр» Романом Ратушним. Він загинув 9 червня під час виконання бойового завдання у складі розвіддозору на Ізюмському напрямку. Роман ніколи не боявся смерті, найстрашніше для нього, як і для матусі була неволя. «Рома часто мені говорив, що він мене любить. І навіть у заповіті написав те, що має стосуватися мене і того, що я маю зробити. Процитував мій вірш «Чоловіки несуть дерева…» і написав: «Люблю тебе». І смайлик поставив». Вона ніколи не ховається від фотографів, в якому б стані її не побачили, бо дійсно головним вважає для себе свободу в усіх своїх проявах, коли ти можеш бути чесним, перш за все перед самим собою. Світляна Поваляєва, яка живе не за розкладом у «Пунктирі». «А життя – мов під склом – зсипається мокрим снігом за шибкою, іде невідворотно повз... Душа в скляному вакуумі – лише обличчя поналипали зовні, юрмляться, намагаються роздивитися застиглий водограй осінніх квітів у чужій душі. Beyond tomorrow...». «Важко живеться не тому, що нема правил, а тому, що існує розклад». «Взагалі я мала вступити на біофак, але в останню мить злякалася. Вирішила, що журналістика – це набагато легше, оскільки це гуманітарка і «не треба буде вчитися». Я й справді 5 років пробайдикувала. Наразі це єдиний фах, яким я можу заробляти собі на життя». «Для деяких людей час має перманентну властивість зникати і невблаганно поновлюватися». «Жмуток кохання розсипається мов обгорілі квіти від найменшого дотику погляду думки». «Коли ти втратив усе і спорожнів, і холодно тобі, холодно – встань і йди! Ні-на-ві-що! Просто йди, щоби ніколи більше сюди не повернутися. Якщо схибиш – житимеш вічно, себе не тямлячи, – людиною. Встань і йди, коли покинули тебе почуття і всі, кого тримав на них, мов на ланцюжках!». «Література для мене – спосіб існування в інформаційному просторі, така ж сама життєва ніша, як для когось іншого спорт, бізнес чи телебачення. Дитяча література – це найбільш екологічний спосіб захисту і розвитку особистості в агресивному інформаційному просторі повсякдення». «Майдан у моєму дитинстві ще не називався Майданом і не був знаковим місцем сам по собі. Важливими були місця зустрічі й знакові точки міста – магазини «Поезія» та «Ноти», наприклад, направду культові, здається, єдині в країні». «Немає страшнішої помилки, аніж дістатися до своєї мрії впритул та зупинитися /.../ якщо ти дійшов до свого найпотаємнішого бажання і не насмілився його торкнутися: знай, від сьогодні твій час зупинився. Ні, один день змінюватиме інший, сонце сходитиме та заходитиме, і на важливі зустрічі ти запізнюватимешся так, ніби час ще й як біжить. Але десь глибоко в тобі відтепер завжди буде куточок із відсутнім часом, в якому ти вічно стоятимеш і дивитимешся на свою мрію, що просто перед тобою світить вологими очиськами, і вічно чудуватимешся, чому ти не можеш схопити свій скарб у оберемок та дременути з ним геть, коли вже він так близько…». «Обличчя за п'ять років не постаріло, а просто втратило актуальність». «Одного разу, доки ще не остаточно прокинулася, я зрозуміла, що в іграх немає правил. У жодній. Всі думають, що є, а їх немає. Тому нам так важко жити...». «Повсякдень я не думаю навіть про своїх предків, які народилися в Києві, в мені це, на жаль, не прошите. Я радше щоразу їх для себе відкриваю – їхні тексти, працю. Відкриваю історію справжнього Києва, який нам завжди подавали як «русскоязичний». Кошиць, Леся Українка, Підмогильний, Нечуй-Левицький… Мені шкода, що я не виросла на цих історіях про український Київ, тому маю чимало білих плям і прогалин. Мені би хотілося мати більш цілісне сприйняття». «Подумаєш, рік туди, рік сюди – любов – поза часом або не має часу. Часу взагалі нема. Тільки одні чомусь запізнюються на потяги і літаки, а інші – ні». «…під час Революції Гідності я раптом побачила місто не як уявну міфічну істоту, а як живий організм, створений присутністю тисяч живих людей. Та істота була не такою, як я собі уявляла раніше. Мій хатній міф не справдився». «…Рома перекрив воду на всяк випадок і пішов в військкомат. Коли він ввечері вже прийшов у формі і зі зброєю, я його обняла, сказала, що я ним пишаюся. Але коли він пішов, у мене була просто істерика справжня, в мене просто обірвалося все всередині. Не було думки, що я його ніколи більше не побачу. Але оцей стан, саме переживання – було таке, ніби світ закінчився, все почорніло". «Самотність рано чи пізно ошукує навіть найсильніших – змушує їх до спорудження кришталевих в'язниць і дзеркальних покоїв неспокою через чуже життя». «Старше покоління впливало на наступників хіба що своєю творчістю – окремих процесів вони переважно не творили. Та завдяки новим просторам ми всі отримали змогу більше між собою спілкуватися та взаємодіяти. Тут важко переоцінити «Барикаду» на Арсенальній. Так само надзвичайно важливою є роль журналу «Четвер», який творив Іздрик – він один із небагатьох, хто ініціював процеси та впливав на них». «Київ – це древнє місто, де століттями акумулювалася людська увага – увага як вид енергії, як фотони чи хвиля. Уяви, скільки всього тут накопичилося за тисячоліття історії Києва – прагнення, молитви, все найкраще, що люди хотіли вкласти в майбутнє. На Майдані було дуже відчутно, що невидимі сили, місцеві охоронці стоять за нас…». «Час проноситься, як реактивний літак і його вистачає лише на смерть. Перетворишся на купку брудної, обісцяної цегли, так і не дочекавшись інвестицій у свою неповторність». «У всіх різне горе. Всі по-різному його переживають. Попри те, що мені до істерики важко було спілкуватися з людьми, напевно, все-таки сама підтримка і постійна присутність людей допомогла не кинутись з балкона, умовно кажучи. І тому я думаю, що з людьми в горі постійно має по можливості бути хтось. Близькі, насамперед. Мають бути друзі, мають бути люди… Я не наклала би на себе руки. Я точно знаю, що цим нічого не вирішується і цим ніщо не завершиться. Це по-перше. А по-друге, в мене є родина. В мене є старший син, в мене є чоловік, собака, я їх всіх безмежно люблю. І я знаю, який це біль – втратити когось найближчого, я не хочу, щоб вони таке переживали». «У таких (важких, екстремальних пр. ав) ситуаціях проявляється все найкраще, що в нас є. Потім стрес спадає і ми повертаємося до звичного пересічного стану. Кияни загалом показали себе мудрими, але юними та безбашенними. Також я відчула, що ніколи не опинюся тут без допомоги – навпаки, мені кинуться допомагати, навіть якщо буде не дуже й потрібно… У Києві люди ніколи не ховалися, завжди виходили боронити своє». «Є люди, чиє життя подорожує крізь час і простір, а моє – ні. Моє життя лежить у сейфі. Або у шафі. Хтось має його відімкнути й випустити у час і простір». «Я ніколи не думаю, якою буде реакція на мої книги, а просто пишу, тому що мені пишеться… Не хочу дорослішати. Моя вроджена інфантильність – це якість, за яку чіпляюся зубами та кігтями. Страшенно не хочу в соціум, мені там нічого не подобається: усе довкола якесь пластмасове, штучне, неякісне…». «я мізантропка і соціофобка, не дуже люблю цей світ і не дуже люблю людей, в мене немає жодних ілюзій про єдинорогів і рожевих поні і про те, що світ прекрасний. У мене була така idea fix мамська – синів не сильно оберігати, намагатися соціалізовувати одразу, вже змалечку, щоб їм потім було легше». Посилання на аудіоподкасти: Перейти Фото: https://www.meridiancz.com/blog/svitlana-povalyajeva-ukrajina/, https://theukrainians.org/svitlana-povaliaieva/, https://life.nv.ua/ukr/socium/ratushniy-mati-romana-pro-naybilshu-vtratu-v-zhitti-zapovit-geroya-i-starshogo-sina-v-zsu-50372991.html. Джерела: Поваляєва, Світлана. Камуфляж в помаді / С. Поваляєва, В. Наріжна.– Харків: Фоліо, 2006.– 189 с.– (Графіті). Поваляєва, Світлана. Після Криму / С. Поваляєва; худож. С. Фесенко.– Львів: Вид-во Старого Лева, 2018.– 307 с.: іл. Поваляєва, Світлана. Сімург / С. Поваляєва.– Харків: Фоліо, 2006.– 253 с.– (Графіті). *** https://theukrainians.org/svitlana-povaliaieva/ https://takequotes.com/ua/author/povalyaevasvetlana Дивіться більше матеріалів: https://www.libr.dp.ua/punktyr_bibl.html |