НДР. Бібліотекознавчі дослідження
Бібліотекознавчі дослідження «Ефективність обслуговування користувачів у 2015–2019 рр.» І. Обґрунтування проведення дослідження Обслуговування користувачів є провідною функцією сучасних бібліотек. В умовах активного впровадження в бібліотечні процеси сучасних інформаційних технологій процес обслуговування потребує не тільки технічного, а й змістовного оновлення, підвищення ефективності прогресивних методів обслуговування. В умовах жорсткої конкуренції на ринку інформаційних ресурсів перед книгозбірнями стоїть проблема впровадження інноваційних бібліотечних послуг, удосконалення системи якості обслуговування, створення комфортних умов для роботи. У бібліотечній практиці для аналізу ефективності роботи переважно використовують як кількісні абсолютні показники (користувачі, книговидача, відвідування тощо), так і відносні (забезпеченість документами, обертаність, відвідуваність, читаність). Саме вони є провідними в оцінці діяльності бібліотек і вказують на якість роботи. Для оцінювання ефективності роботи бібліотеки обов’язково потрібно враховувати і результати її діяльності на інтернет-майданчиках: сайті, блогах, сторінках у соцмережах тощо. Інтернет є невід’ємною частиною комунікації бібліотеки з користувачами, засобом розкриття фондів, просування інформаційних продуктів і послуг бібліотек. Взаємодоповнення традиційного й інноваційного обслуговування користувачів у бібліотеках сприяє якіснішому та повнішому задоволенню їхніх інформаційних потреб відповідно до навчальних, наукових і професійних запитів. Перелічені чинники надають особливого значення дослідженню ефективності обслуговування користувачів ДОУНБ. Забезпечення повного та якісного обслуговування користувачів – важлива умова для розвитку головної бібліотеки області, є запорукою її ефективної діяльності. ІІ. Мета дослідження Метою дослідження є аналіз традиційного та інноваційного бібліотечно-інформаційного обслуговування користувачів протягом 2015–2019 років та виявлення його ефективності. Об’єкт дослідження – традиційні та інноваційні форми (методи) обслуговування користувачів ДОУНБ в період 2015–2019 рр. Предмет дослідження – форми обліку інформаційно-бібліотечних послуг відділів обслуговування КЗК «ДОУНБ». ІІІ. Завдання дослідження Під час дослідження передбачається:здійснити статистичний аналіз традиційного обслуговування користувачів (книговидача, довідково-інформаційне обслуговування, організація соціокультурної роботи тощо); ⦁дослідити та проаналізувати обслуговування користувачів інноваційними методами (віртуальні книжкові виставки, онлайн-спілкування, бібліоблоги, електронне обслуговування тощо); ⦁здійснити загальний аналіз отриманих даних; ⦁підготувати аналітичний матеріал за результатами дослідження. ІV. Учасники дослідження Структурні підрозділи КЗК «ДОУНБ», які здійснюють обслуговування користувачів: ⦁відділ читальних залів; ⦁сектор рідкісних і цінних документів; ⦁відділ наукової інформації та бібліографії; ⦁відділ документів з питань мистецтва; ⦁відділ документів іноземними мовами; ⦁краєзнавчий відділ; ⦁патентно-технічний відділ; ⦁відділ абонемента; ⦁відділ періодики; ⦁ІРЦ «Вікно в Америку»; ⦁Канадсько-Український Бібліотечний Центр (КУБЦ); ⦁сектор соціокультурних проєктів і зовнішніх зв’язків. V. Методика дослідження Вирішення поставлених завдань передбачає застосування таких методів: ⦁аналіз кількісних показників обслуговування користувачів; ⦁вивчення звітів Бібліотеки у частині «обслуговування користувачів» за період 2015–2019 рр.; ⦁вивчення статистичної форми 6-НК; ⦁аналіз узагальнених матеріалів. Ефективність обслуговування користувачів 2015–2019 рр. Основними показниками ефективності інформаційно-бібліотечного обслуговування є повнота, точність, оперативність, якість і комфортність послуг. Також ефективність роботи книгозбірні оцінюється за кількістю використаних користувачами бібліотечних послуг і продуктів. Під час дослідження проведений статистичний аналіз кількісних показників традиційного й інноваційного обслуговування користувачів, здійснено вивчення інформаційно-аналітичних звітів бібліотеки за 2015–2019 рр. Користувачів бібліотеки обслуговували у 11 структурних підрозділах, розташованих у трьох приміщеннях за різними адресами міста. Порівнюючи річні звіти ДОУНБ у частині «обслуговування користувачів» за 2015–2019 рр. зі звітами, наданими відділами, можна побачити деякі розбіжності у статистичних даних. Це зумовлено як людським фактором, так і технічними помилками. За період 2015–2019 рр. спостерігається досить стабільний рівень основних показників роботи бібліотеки. Постійно зростає кількість загальних читачів – за 5 років збільшилась на 4 610 осіб. Незначно, але невпинно підвищується і кількість читачів за єдиною реєстраційною картотекою – з 23 531 у 2015 до 24 700 у 2019 році. Протягом 2015–2017 рр. стабільно підвищувалась кількість відвідувань. У 2018 р. цей показник стрімко зріс – 648 417 користувачів, що на 8 503 більше ніж у 2017 р. Цьому сприяли рекламні корпоративні заходи, різноманітні бібліотечні акції та активна робота з цільовими групами. Зокрема, за рахунок проєктної роботи виріс показник відвідування відділу абонемента (майже на 1 200). |