НДР. Бібліотекознавчі дослідження




Інформаційно-сервісні запити користувачів ДОУНБ on-line


І. Обґрунтування проведення дослідження

У наш час практично не можливо назвати будь-яку сферу людської діяльності, яка б не залежала від ринку інформації і не мала б потреби у використанні новітніх інформаційних технологій. Все це змінює уявлення, погляди, поведінку, спосіб життя і мислення сучасної людини, ставить до неї нові вимоги. Розвиток інформаційної культури користувачів на сьогодні є однією з найважливіших задач бібліотек, бо нове покоління повинно вміти формулювати свої потреби в інформації, ефективно здійснювати пошук необхідної літератури в усій сукупності інформаційних ресурсів, відбирати та оцінювати інформацію.

Для забезпечення інформаційних потреб користувачів ДОУНБ представляє розгалужену систему ДБА, різноманітні інформаційні сервіси, які допомагають орієнтуватися у інформаційному просторі, швидше й ефективніше знаходити потрібну інформацію.

Сервіс бібліотечно-інформаційних послуг потрібно розглядати як процес погодження суб’єктивних запитів користувачів та об’єктивних можливостей бібліотечного фонду, результатом якого повинно бути повне задоволення читацьких потреб.

Послуги ДОУНБ з використанням Інтернет:

1.  Запис користувачів в бібліотеку  on-line

2.  Пошук літератури  по електронним каталогам ДОУНБ та публічних бібліотек області

3.  Замовлення літератури з фондів бібліотеки

4.  Електронна доставка документів (ЕДД)

5.  Віртуальна довідкова служба

6.  Передплата на тематичну розсилку інформації

7.  Доступ до повнотекстової бібліотеки 

8.  Доступ до Е-книги через QR-код

9.  Індивідуальна розсилка інформації

10. Рекомендаційні сервіси

11. Доступ до віртуальних виставок, інших тематичних сторінок

Інформаційний сервіс ДОУНБ передбачає надання користувачам суттєвої допомоги в користуванні бібліотечними фондами:

  • відповідаючи на довідкові запити,
  • допомагаючи у пошуках матеріалів сучасним електронним каталогом
  • надаючи можливості використання електронних  повнотекстових бібліотек
  • забезпечуючи індивідуальне  інформування за визначеною темою
  • організовуючі on-line комунікації між користувачем та бібліотекарем

 ІІ. Мета дослідження

Вивчення стану використання інформаційно-сервісних запитів користувачів ДОУНБ on-line, визначення шляхів підвищення ефективності використання електронних сервісів, покращення їх якості.

Об’єкт дослідження – Інформаційне обслуговування користувачів ДОУНБ

Предмет дослідження –  Інформаційно-сервісні запити користувачів ДОУНБ on-line


ІІІ. Завдання дослідження

У ході дослідження передбачається:

вивчити репертуар  інформаційно-сервісних запитів користувачів ДОУНБ;

встановити найбільш ефективні форми інформаційних сервісів;

здійснити ранжирування отриманих статистичних даних за видами послуг

визначити залежність запитів від їх тематики підготувати аналітичний матеріал за результатами дослідження та рекомендації щодо розвитку інформаційно-сервісних послуг бібліотеки.


ІV. Учасники дослідження

Структурні підрозділи КЗК «ДОУНБ», які здійснюють інформаційно-сервісне обслуговування користувачів:

1. Відділ зберігання основного фонду
  1. Відділ зберігання основного фонду
  2. Відділ читальних залів
  3. Відділ наукової інформації та бібліографії
  4. Відділ документів з питань мистецтва
  5. Відділ документів іноземними мовами
  6. Краєзнавчий відділ
  7. Відділ патентно-технічної літератури
  8. Відділ абонемента
  9. Відділ періодичних видань
  10. ІРЦ «Вікно в Америку»
  11. Канадсько-український  бібліотечний центр
  12. Відділ комп’ютеризації
  13. Відділ наукової організації і методики бібліотечної роботи
  14. Відділ наукового опрацювання документів та організації каталогів

 V. Методика дослідження

Вирішення поставлених завдань передбачає застосування таких методів:

кількісний аналіз інформаційних запитів користувачів ДОУНБ;

аналіз використання інформаційних ресурсів ДОУНБ (електронна доставка документів, електронна книговидача, віртуальна довідка, тематична розсилка інформації тощо); 

аналіз узагальнених матеріалів.

Зав. відділами матеріали за підсумками дослідження необхідно підготувати до  03.09.2018 р.

Зав. сектором з НДР узагальнені матеріали дослідження представити до 05.10.2018 р.


Результати дослідження

 

Сервіс бібліотечно-інформаційних послуг потрібно розглядати як процес погодження суб’єктивних запитів користувачів та об’єктивних можливостей бібліотечного фонду, результатом якого повинно бути повне задоволення читацьких потреб.

Послуги ДОУНБ з використанням Інтернет on-line:


• Пошук літератури  по електронним каталогам ДОУНБ та публічних бібліотек області

• Замовлення літератури з фондів бібліотеки

• Електронна доставка документів  (ЕДД)

• Віртуальна довідкова служба

• Передплата на тематичну розсилку інформації

• Доступ до повнотекстової бібліотеки 

• Доступ до Е-книги через QR-код

• Індивідуальна розсилка інформації

• Рекомендаційні сервіси

• Доступ до віртуальних виставок, інших тематичних сторінок


Корисні повнотекстові ресурси:

  •  Повнотекстова бібліотека «Дніпропетровщина»

  •  Повнотекстова бібліотека «Колекції»

  •  «Студенту на замітку»

  •  «Корисно знати»

  •  «Вернісаж талантів: віртуальні зустрічі»

  •  «Калейдоскоп періодики»

  •  «Календар знаменних та пам’ятних дат»

  •  «Дніпропетровщина на сторінках періодичних видань»

  •  «Видання бібліотеки»

  •  «Стосується кожного»

  •  «Світ захоплень»

  •  «Дніпропетровщина»

Інформаційний сервіс ДОУНБ передбачає надання користувачам суттєвої допомоги в користуванні бібліотечними фондами:

  • відповідаючи на довідкові запити, допомагаючи у пошуках матеріалів сучасним електронним каталогом надаючи можливості використання електронних  повнотекстових бібліотек забезпечуючи індивідуальне інформування за визначеною темою організовуючі on-line комунікації між користувачем та бібліотекарем

  • Основними мотивами звернення користувачів до бібліотеки є потреба в інформації для навчання і виробництва, здійснення наукових розробок, підвищення кваліфікації та самоосвіти. Отже в залежності від їхніх потреб і використання бібліотечно-інформаційних продуктів та послуг визначаються такі мотиви звернення до бібліотеки:

  • індивідуальні  - для особистого користування та членів сім’ї;

  • навчальні - з метою навчання;

  • наукові - з метою здійснення наукової діяльності;

  • економічні - для удосконалення існуючих та виробництва нових товарів і послуг;

  • функціональні або виробничі - для виконання покладених на користувачів виробничих функцій.

Серед основних інформаційних ресурсів чільне місце займає електронний каталог, який включає в себе наступні бібліотечні продукти: База даних книг ДОУНБ; Імідж-каталог ДОУНБ, База періодичних видань ДОУНБ, Каталог періодичних видань бібліотек м. Дніпро за поточний рік, Краєзнавча база «Дніпропетровщина» ДОУНБ; та бази даних книг 25 бібліотек області. У 2018 році на сторінку пошуку було здійснено 2151886 відвідувань пошук за Електронним каталогом оn-line здійснили  260583 користувачі.

Вчасно отримувати якісну та достовірну інформацію допомагає Віртуальна довідкова служба «Відповідає бібліограф», що виконує разові запити віддалених користувачів, пов’язані з пошуком інформації за різними темами, і працює з серпня 2005 року. Протягом цього періоду отримані довідки готувалися із використанням усіх електронних ресурсів ДОУНБ: книжкового електронного каталогу, електронних картотек та інформаційно-пошукової системи «Законодавство». Для виконання фактографічних довідок використовується довідковий фонд ВНІБ та електронні Інтернет-енциклопедії.

Треба зазначити, що географія запитів від користувачів раніше охоплювала як всі області України, так і ближнє зарубіжжя. Але з 2014 року все змінилося. Спостерігалося значне зниження звернень. Це є об’єктивним віддзеркаленням політичної ситуації в Україні, оскільки певна частка запитів за територіальним розподілом була з Донецької і Луганської областей та з Росії.

Якщо аналізувати кількісні показники за останні два з половиною роки, то у 2016 році було виконано 55 запитів, у 2017 р. –100, а за перше півріччя 2018 р. – 75 запитів. Тож спостерігаються деякі зрушення.

Отже, на першому місці за зверненням користувачів стоять тематичні запити – це 40%, на другому фактографічні – 30%, на третьому – уточнюючи 20% і на останньому – адресні 10%.

Розглядаючи динаміку показників за тематикою, треба зазначити, що останні роки лідирують «Уточнюючі запити» та «Інше» – по 15,2%. За ними йдуть «Історія» – 12,7%. Далі розташувалися «Право. Юридичні науки» – 10% та «Літературознавство» – 6,9%. Цікаво, що «Бібліотечна справа» користується незмінним попитом – 6,1%. Не згасає інтерес до теми «Освіта. Педагогіка» – 5,3%. «Мистецтво і Економіка» посідають однакові позиції – по 4,3%.

Така тематика запитів відповідає реаліям нашого часу. Досвід свідчить, що на активність користувачів впливають різні фактори. Наприклад, у студентів  це періоди сесій. Зацікавленість інших користувачів у інформації підвищується, якщо затверджуються законодавчі акти у сфері пенсійного забезпечення та трудового законодавства і т.ін.

За період  2016-2018 рр. цільовий розподіл запитів має такий вигляд:


•  117 запитів – наукова мета, що складає  – 50,8%;

•  67 запитів – учбова мета, що складає – 29,2%;

•  25 запитів – пізнавальна мета, що складає – 10,8%;

•  21 запит – службове завдання, що складає – 9,2%


Таким чином, найбільша кількість запитів – 117 (50,8%) була виконана з науковою метою, що відповідає статусу ДОУНБ. Учбова мета – 67 запитів склала 29,2% , що теж притаманно бібліотеці.

Бібліотека здійснює тематичну розсилку користувачам сайту за 8 темами:

  • LinguАбетка

  • Історичне Придніпров'я

  • Історія винаходів

  • Новини культури

  • Нові надходження до повнотекстових бібліотек "Дніпропетровщина", "Колекції"

  • Пам'ятні дати місяця

  • Родзинки періодики

  • Скринька захоплень

У цьому напрямку спостерігається хоч невелика, але позитивна динаміка. Так, кількість абонентів розсилки «Новини культури» зросла з 80 (у 2016 р.) до 84 абонентів, а за тематикою «Пам’ятні дати» - з 80 (у 2016 р.) до 86 абонентів у поточному році. Розсилки «Родзинки періодики» та «Історичне Придніпров'я» теж користуються попитом – кількість абонентів складає 37 та 36 осіб відповідно.

З 2012 року відділ наукової інформації та бібліографії  активно співпрацює з Дніпропетровським інститутом післядипломної педагогічної освіти і запровадив розсилку новин за темою «Освіта» на власні e-mail користувача. До випусків входять матеріали, які висвітлюють напрямки державної політики, суспільної думки та досвід регіонів. Ця розсилка користується не аби яким попитом.

Нажаль, у 2017 році освітянська база абонентів, бажаючих отримувати тематичну розсилку новин за темою «Освіта» зазнала значних втрат. Це пов’язано з тим що у більшості педагогів адреса електронної пошти базувалися на доменах mail.ru; rambler.ru; yandex.ru і т. ін., які були заборонені Указом Президента. Якщо на початок 2017 року їх було – 741, то з червня залишилося лише 315 чоловік. Але є надія, що кількість абонентів поступово збільшиться. У 2018 році додалося ще 15 абонентів. З метою накопичення змістовної інформації у 2018 році було прийнято рішення випуски формувати щомісяця. Зменшення кількості абонентів тематичних розсилок актуально для всієї бібліотеки.

Щоб йти в ногу з новими технологіями і спонукати читачів різного віку користуватися бібліотечними послугами, в бібліотеці активно використовуються QR-коди. QR-кодування ефективно дозволяє користувачам швидко отримувати доступ до потрібної інформації в цифровому форматі. Проект Бібліотеки «Читай – формат не має значення!» дозволяє всім бажаючим прочитати на своєму мобільному обладнанні кілька сторінок запропонованих творів і прийняти рішення щодо того, чи читати всю книгу цілком. На сьогодні у проекті задіяно 18 джерел з різноманітної тематики, кількість відвідувань сторінки сайту – 2132. Серед популярних видань: Белокрысов А.А. Меры к поднятию доходности степных имений. Проект организационного плана эксплуатации – 111 переглядів, Бабенко, В. А. Этнографический очерк народного быта Екатеринославского края – 97. На головну сторінку проекту завітало 774 користувачі.

Одним зі стратегічних напрямків роботи бібліотеки є надання населенню можливості широкого доступу до краєзнавчого книжкового фонду та книжкових колекцій у т. ч. у віддаленому режимі. Бібліотека застосовує цифрові технології для забезпечення широкого доступу до своїх зібрань та збереження друкованих раритетів для майбутніх поколінь. Всі оцифровані видання занесені до повнотекстових електронних бібліотек на сайті ДОУНБ. Повнотекстова бібліотека «Дніпропетровщина» містить 490 документів (на 26.11.2018), кількість відвідувань у 2018 році склала 205 330 (у 2016 р. – 215 131, зменшення на 19,6%, у 2017 – 258609, зменшення на 79% ), а кількість переглядів джерел – 284 458, у порівнянні з 2016 роком збільшення на 46%. У топі запитуваних книг: Бабенко, В. А. Этнографический очерк народного быта Екатеринославского края  - 3996 переглядів; Описание населенных мест Екатеринославской губернии (на 1-е января 1925 г.) - 3771 перегляд; Известия XІІІ Археологического съезда в Екатеринославе 15-27 августа 1905г. – 3069 перегляд. Популярністю користується рубрика «Бібліотекознавство», документи з цієї теми переглянули 11251 разів.

Повнотекстова бібліотека «Колекції» на 26.11.2018 рік містить 105 джерел, кількість переглядів – 38897. Сторінку, присвячену творчості письменників Дніпропетровщини переглянули 525 раз (створена у 2018 році). Серед найбільш популярних видань – Календар знаменних і пам’ятних дат на 2018 рік – 6342 переглядів та «Моє Придніпров’я. Календар пам’ятних дат Дніпропетровської області на 2018 рік» - 1382 перегляди.

У повнотекстовій базі «Дніпропетровщина», розділ «Періодика», розміщено 66 журналів, переглядів – 19 080, що свідчить про її актуальність для користувачів.

Серед тематичних сторінок сайту  за кількістю відвідувань лідирують: Світ захоплень. Студенту на замітку – 282 086; Дніпропетровщина бібліотечна – 175 797, Калейдоскоп періодики – 95 724, Календар знаменних дат – 52 747.

Сторінка «Цікаві надходження» з’явилася вперше в 2003 році. Поповнюється двічі на місяць в кількості від 7 до 10 книг найбільш цікавими книгами що надійшли до фонду бібліотеки. Кількість відвідувань сторінки склала 18 754.

Сторінка «Нові надходження» поповнюється з початку 2017 року раз на місяць. В список включаються всі книги, які в поточному місяці були передані в структурні підрозділи бібліотеки. Крім того окремо додається список місцевих видань «Видано на Дніпропетровщині».

Головна мета сторінки «Стосується кожного» – допомогти населенню орієнтуватися в соціальній політиці держави та регіону. У кожному розділі зібрана інформація про події, факти, статистичні показники, про політику держави в соціальній сфері в Україні і в Дніпропетровській області.

У порівнянні з попередніми роками, кількість відвідувань сторінки дещо знизилася. Якщо у 2016 р. вона складала – 21588 переглядів, у 2017 р. – 21707, то за перше півріччя 2018 року ця цифра становить 9256 переглядів. Це є наслідком загальної картини зменшення відвідувань користувачами сайту ДОУНБ: у 2016 р – 262746, у 2017 – 232629, на кінець 2018 року – 167464.

З початку 2017 року співробітники ДОУНБ започаткували Портал «ДніпроКультура» – просвітницький проект, присвячений культурі Придніпров’я загалом і сучасної Дніпропетровської області зокрема. На Порталі «ДніпроКультура» розміщуються матеріали про цікаві культурно-мистецькі події нашого краю, видатних діячів творчих професій, нариси з історії міст і сіл Дніпропетровщини, розповіді про пам’ятники культури та пам’ятки природи, театри, музеї, бібліотеки.  На 21.12.18 Портал займає 33 місце у рейтингу сайтів у категорії «Культура й мистецтво» (Україна), кількість публікацій за рубриками складає 577, переглядів: 250840. Найпопулярнішими публікаціями виявились: статті Олени Ємельянової – «Un Ryu. Серце, як птиця» - 6816 переглядів, «Дмитро Масько: ієрогліф щастя» - 4554 (рубрика ОСОБИСТОСТІ); Тетяни Глоби «Як козаки харчувалися: кулінарні традиції Придніпров’я. Ч.1» (рубрика ТРАДИЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ) – 5813; у рубриці ЛІТЕРАТУРА статтю Оксани Шевченко «Андрій Коцюбинський: рядовий гумористично-сатиричної сотні» переглянули 4671 разів.

Підводячи підсумки, треба зазначити, що бібліотека, маючи у своєму арсеналі широкий спектр інформаційно-сервісних послуг on-line, намагається використовувати їх ефективно, спираючись на запити користувачів.

Таким чином, незважаючи на стрімкий прогрес Internet-технологій, і, як наслідок, поява численних альтернативних джерел інформації, роль бібліотеки в інформаційному забезпеченні не втрачає своєї актуальності. Вже стає нормою віддалене обслуговування користувачів, яким надана можливість отримувати бібліотечні послуги, не приходячи до бібліотеки, безпосередньо з робочого місця або прямо з дому. При цьому відвідуваність віртуальних і бібліотечних служб значно перевершує відвідуваність їх реальних бібліотечних аналогів.

Он-лайнові сервіси сучасних бібліотек є затребуваною формою обслуговування віддалених користувачів в мережі. І досвід роботи ДОУНБ у цьому напрямку є гарним прикладом.


Рекомендації: 

З метою якісного задоволення інформаційних запитів користувачів:

 Розширити інформаційний простір сторінок сайту з урахуванням інтересів різних категорій населення, створити нові сторінки: «Віктор Веретенников. Погляд на життя» (Регіональний проект «Читаємо разом»), #STOP_Корупція Конкурс плакатів, Віртуальні виставки в 3D  форматі, «Магія стародавніх книг», «Головній бібліотеці – 185»;

            Адміністрація,

 керівники структурних підрозділів, 

січень 2019 р.


Вчасно і якісно наповнювати контентом сторінки сайту (сторінки «Анонси», «Бібліотечні новини» – потребують єдиного стиля в оформленні, сторінка «Що читають користувачі бібліотеки?», «Студенту на замітку» - регулярності в розміщенні матеріалів всіма відділами обслуговування).

Адміністрація,

 керівники структурних підрозділів,

постійно


Соціологічні дослідження [93,08 Kb] (cкачувань: 4)